Jak vybrat Influencera
26. září 2024Ale určit například to, kolik toho konkrétní influencer v daném případě “prodá”, bez předchozí zkušenosti prakticky nelze. Proto je důležité nejen nepodcenit proces výběru influencerů, ale také přistoupit k influencer marketingu jako k formě dlouhodobé komunikace, která nám začne přinášet největší benefity až poté, co ji nějakou dobu testujeme, vyhodnocujeme a optimalizujeme.
Pojďme hlouběji
Pro potřeby tohoto článku jsem uvedl 8 faktorů, které jsou dle mého názoru a zkušeností při výběru influencerů nejdůležitější. Pomáhají nám maximalizovat pravděpodobnost dobrých výsledků a chrání nás před největšími riziky.
Existuje ale i řada dalších faktorů, které mohou (ale narozdíl od výše uvedených nemusí) mít vliv na výslednou propagaci. Některé jsou situační, u jiných je třeba posoudit, jestli se časová investice do nich vyplatí nebo nikoliv. Uvedeme si několik příkladů za mnohé:
- Reklamní saturovanost. Obecně se doporučuje vybírat si pro spolupráci influencery, u nichž převládá organický (nereklamní) obsah. Příliš reklamních spoluprací snižuje senzitivitu diváka k reklamnímu sdělení a tím i jeho dopad. Doporučení na to jaký by měl být poměr mezi reklamními a organickými příspěvky bývá 1:10. Bohužel se tím nedá řídit jako pravidlem, protože jsou influenceři, u kterých to funguje obráceně. Lidé je sledují kvůli tomu, že jim představují produkty značek a naprostá většina jejich příspěvků je reklamního charakteru.
 - Oboustranná komunikace. Pokud influencer u svých příspěvků s fanoušky vede opravdový dialog a stimuluje (produktivní) konverzaci, je to většinou známka jeho vlivu. Je totiž rozdíl mezi tím, jestli váš promo příspěvek někdo “olajkuje” a nebo jestli ho lidé v komentářích řeší. A pokud influencer na jejich dotazy odpovídá, jeho vliv na ovlivnění jejich nákupního rozhodnutí je nesrovnatelně vyšší než v prvním případě. Na druhou stranu tuto oboustrannou komunikaci můžeme stěží očekávat u mega influencerů, kteří mají pod svými příspěvky tisíce komentářů (což je mimochodem jeden z důvodů proč s rostoucí velikostí influenceři ztrácí sílu vlivu).
 - Růstová trajektorie. Pokud řešíte s influencery dlouhodobou spolupráci, je klíčové zaměřit se na tendenci a míru jejich růst. Aby se vám nestalo, že se s influencerem dopředu domluvíte na podmínkách spolupráce ve chvíli, kdy je na vrcholu a pak vám zůstanou oči pro pláč, protože cena je fixní a on už ani zdaleka nedosahuje takových výsledků jako v době uzavření smlouvy.
 
Nejčastější chyby a rizika při výběru influencerů
1. Velikost publika jako hlavní kritérium výběru
Nejčastější chybou, které se dopouštějí zadavatelé i agentury, je kladení přehnané váhy na počet fanoušků daného influencera. Často to bývá hlavní kritérium pro výběr do kampaně a také se na jeho základě určuje honorář za propagaci. Přitom se jedná o ten nejvíce zavádějící a nic neříkající ukazatel. Velikost publika získává význam až ve vztahu k zapojení publika a k reálnému dosahu.
2. Neproběhne due diligence
Marketéři si často nezjišťují, jestli se v minulosti jimi zvažovaného influencera neskrývá něco, co by mohlo ohrozit jejich značku nebo snížit efekt propagace. Zdali vybraný influencer neměl problémy se zákonem, chová se mravně a eticky nebo zda ještě před nedávnem nepracoval s konkurenční značkou. Zanedbat tento “background check” se může krutě vymstít a mít velké finanční následky. Proto už v dnešní době mnoho nadnárodních firem zavádí vlastní due diligence procesy pro výběr influencerů.
3. Přehnaný důraz na kvalitu příspěvků
Z nějakého důvodu panuje přesvědčení, že kvalita příspěvků influencera předurčuje vliv, který má na své publikum. Podle mě zde dochází k chybnému závěru, záměně korelace za kauzalitu. Ano, příspěvky vlivných a velkých influencerů často mají vysokou estetickou a technickou úroveň. Což je ovlivněno tím, že se svému “povolání” věnují dlouho a ve snaze posouvat se dál a najít konkurenční výhodu došlo i na audiovizuální aspekt jejich tvorby. Ale není to předpokladem vlivu. Největší a jeden z nejvlivnějších influencerů na světě Felix “PewDiePie” Kjellberg je toho důkazem. Daleko větší efekt na vliv influencera má autenticita a pro tu může být kvalitativní úroveň dokonce překážkou. Proto pokud ji nemáte jako podmínku ve vašem brand manuálu, tak se ji neřiďte. Zbytečně tak limitujete potenciál vašich kampaní.
4. Influencer fraud
Proces výběru influencerů ztěžují i influenceři samotní. V posledních letech je velkým tématem trend podvodného jednání z jejich strany, kdy si nakupují (nejen) falešné fanoušky s cílem zvýšit velikost svého publika a v důsledku toho i zvýšit honorář, který požadují po firmách za spolupráci. Navíc pro laika je prakticky nemožné vyhodnotit, jestli má influencer nakoupené falešné fanoušky a případně kolik. K tomu potřebuje interní analytická data z platformy, na které se influencer vyskytuje. A k těm se dostane pouze se svolením a za asistence daného influencera.
Závěr
Vybrat ty nejlepší influencery pro danou propagaci je poměrně komplexní a časově náročný úkol. Ten navíc ztěžuje fakt, že k části potřebných informací se nedostanete bez asistence influencera a část z nich nemůžete získat bez vlastní předchozí zkušenosti. Z toho vyplývá, že pokud se rozhodnete do toho pustit svépomocí, tak vaše první kampaň nikdy nenaplní svůj plný potenciál.
Tím byste se ale neměli nechat odradit, protože jinak se ochudíte o jeden z nejefektivnějších marketingových kanálů dneška.
A pokud se do toho nechcete pouštět sami, vždycky se můžete obrátit na profesionály.
            David Růžička
Mým hlavním cílem je posouvat kvalitu našich služeb a výsledky naší práce stále kupředu. Zároveň se snažím o edukaci a profesionalizaci Influencer & YouTube marketingu u nás.
Správný výběr je hlavní předpoklad úspěchu