Influencer marketing agentura

25. září 2024

Ten nejčastější dotaz, který dostávám, je: “co vlastně ta influencer marketingová agentura dělá?” A s nevelkým odstupem je často následován otázkou: “proč bychom si ten influencer marketing neměli dělat sami?”

influencermarketingagenturaProč využít služeb influencer marketing agentury?

Na začátku stojí většina značek před dilematem, dělat si influencer marketing “in house” nebo ho “outsourcovat” externistům. Rozhoduje se podle toho, jestli je vnímaná přidaná hodnota služeb externisty větší než potřebná výše investice do jeho služeb. Bohužel v mnoha případech tento úsudek vzniká bez přihlédnutí k několika podstatným faktorům.

1. Nikdy to není zadarmo

První věcí, na kterou se zapomíná, je nutnost zohlednit interní náklady spojené s influencer marketingem. Pokud kampaní s influencery na dva měsíce plně vytížíme kolegu, pak jsou interní náklady rovny jeho dvěma hrubým mzdám.

2. Influencer marketing je časově náročný

Komunikace s lidmi je náročná sama o sobě. Komunikace s mladými lidmi, často bez předchozí pracovní zkušenosti, bez profesionálních návyků a jejichž zájmy jsou často protichůdné těm vašim, je ještě mnohem, mnohem náročnější. Nyní k tomu připočtěte všechny fáze procesu, kterými musí úspěšná influencer marketingová kampaň projít a pohybujete se v řádech desítek až stovek hodin práce na jednu kampaň.

3. Nedokážete z něj vytěžit maximum

Bez předchozí zkušenosti nevíte, jaká forma propagace nejlépe funguje pro splnění vašich cílů. Nedokážete stanovit realistické cíle úměrně k vašim finančním možnostem. Nevíte, kde najít a jak vybrat nejvhodnějšího influencera do vaší kampaně. Nevíte, jaký honorář je pro influencera za danou propagaci adekvátní. Nedokážete si spočítat, jestli se vám influencer marketing vyplatí. Toto vše jsou věci, které se naučíte pouze z praxe (a ta vás může přijít draho).

4. Hrozí vám vážná rizika

Pokud nevíte, jaká rizika influencer marketing skýtá, můžete se hodně spálit. V lepším případě zmeškáte termín kampaně, nebo se vám ji nepodaří realizovat v plánovaném rozsahu. V horším případě poškodíte svoji značku a to se může negativně projevit i ve vašich tržbách. A jediná ochrana v tomto případě jsou zkušenosti, cit a dobré smlouvy.

proc-influencer-ag1

Pro pokročilé

Většina výše uvedených bodů se týká především značek, které s influencery nespolupracují dlouhodobě. Ale i pro marketéry, kteří mají zkušenosti s influencer marketingem, jsou zde tři důvody, proč je dobré obrátit se na externisty:

5. Můžete snadno škálovat

Interně se vám nikdy nepodaří odbavit kampaně s influencery v takové kvalitě a takovém rozsahu jako to dokáže agentura. Pokud byste to chtěli udělat, potřebovali byste na to tým specialistů a ten na jedné značce “neuživíte”.

6. Chybí vám širší kontext

Jste specialisti na svůj produkt a kategorii. Děláte nejlepší kampaně s influencery ve vašem segmentu na trhu. Ale problém je v tom, že vidíte jenom svoji vertikálu. Nevíte, jak to dělají v jiných segmentech, co jim skvěle funguje a co byste měli využít.

7. Nenesete plnou odpovědnost

Udivuje mě, jak často se marketéři rozhodnou na sebe vzít zodpovědnost za věc, které vůbec nerozumí. Neví jak to funguje, neví kolik to stojí a neví jaká rizika to obnáší. Přitom je (pro ně) mnohem bezpečnější přenést větší část odpovědnosti na externistu, kterého v nejhorším případě prostě vymění.

K čemu je influencer marketing agentura?

Influencer marketingová agentura by vám měla poskytnout plné pokrytí služeb potřebných pro jednorázovou i dlouhodobou komunikaci vaší značky skrze vlivné influencery na sociálních sítích. To obnáší především:

  • Pomoci vám stanovit správné a realistické cíle propagace.
  • Vytvořit vhodnou strategii k jejich dosažení.
  • Vytvořit kreativní koncept a mechaniku propagace.
  • Najít a vybrat nejvhodnější influencery.
  • Vyjednat s influencery nejvýhodnější podmínky.
  • Minimalizovat rizika zasmluvněním influencerů.
  • Realizovat propagaci dle strategické a kreativní koncepce.
  • Vyhodnotit úspěšnost propagace.
A to vše ku spokojenosti vaší, zapojených influencerů a v neposlední řadě lidí, které propagací chcete oslovit.

Kdy má smysl využít služeb influencer marketingové agentury?

Předtím, než se rozhodnete využít služeb influencer marketingové agentury, byste se měli zamyslet nad tím, v čem je pro vás hodnota jejích služeb.

Chcete pracovat s influencery, ale nemáte na to čas nebo kapacitu? Investujete velké částky do influencer marketingu a optimalizace by vám mohla přinést velikou návratnost? Hledáte způsob, jak získat výhodu před konkurencí? Nebo vám naopak “ujel” vlak a začínáte s influencery později než vaši konkurenti? Nemůžete si dovolit ohrožení jména vaší značky a PR přešlapy? Chcete váš influencer marketing posunout na vyšší úroveň?

Pokud jste si na některou z výše uvedených otázek odpověděli ano, pak pro vás spolupráce s influencer marketingovou agenturou smysl má.

V čem je ta hodnota?

proc-influencer-ag2Vzhledem k tomu, že influencer marketingová agentura zpravidla poskytuje plný servis (od začátku do konce), její služby mohou být pro některé klienty finančně nedostupné. V takovém případě je na vašem zvážení (případně na konzultaci s agenturou), která z poskytovaných služeb je pro vás v dané situaci nejpřínosnější.

Fáze stanovení cílů, příprava strategie, tvorba kreativního konceptu, výběr vhodných influencerů a vyjednání podmínek nejsou časově tak náročné a mají velkou přidanou hodnotu. V každé z těchto fází vám agentura může znásobit vaši investici, popřípadě ušetřit výrazným způsobem náklady. Jeden příklad za všechny (fáze výběr vhodných influencerů):

Oslovil nás FMCG klient s poptávkou asistence při výběru influencera pro účast na zahraniční akci pořádané jeho globálním marketing týmem. Měli vybraného influencera, který za účast na akci a report z ní (3 příspěvky na IG) požadoval 120.000 Kč honoráře. Díky našim zkušenostem jsme jim pomohli najít jiného, většího influencera, který vyprodukoval dvojnásobné množství příspěvků a který do toho šel za barter (cestovní výlohy). Klientovi jsme tedy pouhým výběrem 1 influencera ušetřili 120.000 korun v nákladech a skoro 3x jsme zvýšili zásah propagace.

Naopak fáze zasmluvnění a samotná realizace kampaně jsou časově relativně náročné (tedy drahé) a přidaná hodnota agentury rozhodně nedosahuje takového potenciálu jako u fází výše uvedených.

A kdy to smysl nemá?

Plánujete jednoduchou propagaci? Máte spoustu času? Máte atraktivní produkt? Můžete si dovolit riskovat? Jste dobří obchodníci? Jste houževnatí a neodradí vás odmítnutí? Máte v rozpočtu sotva na honoráře influencerů?

Pak vám nic nebrání pustit se do toho na vlastní pěst. Na našem blogu najdete články, které vám poslouží za počáteční průpravu a kdybyste se v budoucnu chtěli posunout dál, vždy je tady možnost konzultace.

Jak vybrat influencer marketing agenturu?

Influencer marketing je rychle rostoucím “trendy” odvětvím digitálního marketingu. A jako takový přitahuje zástupy nadšenců, kteří v něm chtějí zkusit své štěstí. Bohužel ne každý praktikant má na srdci nejlepší zájmy svých klientů, proto je důležité pečlivě zvážit, koho si vybrat za partnera a koho službám se raději vyhnout. Proto při výběru doporučujeme zvážit, zda-li vám váš potenciální influencer marketingový partner nabídne následující:

1. Hluboký vhled do problematiky

Ideální partner by měl skvěle rozumět nejen influencer marketingu, ale měl by dobře chápat i situaci v které se nacházíte, váš brand a marketingovou komunikaci a dokázat je efektivně propojit. Jedině tak z influencer marketingu vytěžíte maximum.

2. Řešení na míru

Každý klient a každá značka má unikátní postavení a potřeby. Proto není možné dělat kampaně podle šablony. Pokud ze strany agentury není na začátku komunikace dostatek zájmu o pochopení vaší situace, vašich cílů a možností, tak berte nohy na ramena.

3. Opravdovou expertizu

Jedni vedou a druzí kopírují. Ti co vedou, investují čas a úsilí do výzkumu, vyvozování závěrů a strategií na základě z praxe získaných zkušeností. Ti co jen kopírují, v tak rychle rostoucím a dynamicky se vyvíjejícím odvětví, jako je influencer marketing, jsou pak hodně pozadu. Proto byste měli volit ty první.

4. Odladěné procesy

Cílem je najít ideální průsečík mezi automatizací a individuálním přístupem. Aby se propagace dala škálovat, byla efektivní a bezproblémová. Proto by vás mělo zajímat, kdo se na vaší propagaci na straně agentury podílí a jakým způsobem. A také jestli má agentura nějaký proces a jak vypadá.

5. Viditelné výsledky

Měli byste po svém partnerovi požadovat ukázky jejich práce a reference spokojených klientů. To je nejlepší způsob, jak si ověřit, že mají zkušenosti a dokáží vám přinést kýžené výsledky.

Závěr

Tento článek jsem napsal částečně z důvodu sobeckého zájmu ušetřit si čas od neustálého vysvětlování toho, co to vlastně děláme a k čemu je to dobré. Zároveň ale doufám, že vám čtenářům ušetří peníze, čas a nervy, jako pomocník při výběru vhodného partnera.

Influencer marketingové služby nabízí stále větší škála subjektů, často dosti rozdílného zaměření a kvality. Proto je důslednost a čas věnovaný výběru partnera často důležitější než ten věnovaný výběru samotných influencerů. Influencer marketing totiž není ruleta, ani pandořina skříňka. Pokud nefunguje, není to vina náhody, ale způsobu, jakým se dělá.

Sdílet:
David Růžička
David Růžička

Managing Director Get Boost Mým hlavním cílem je posouvat kvalitu našich služeb a výsledky naší práce stále kupředu. Zároveň se snažím o edukaci a profesionalizaci Influencer & YouTube marketingu u nás.

Doporučené články

Jak jsme Albi zvedli tržby o 3 000%

Ptáte se, jestli se máte po letech zkušeností s influencer marketingem ještě stále kam posouvat? Jestli mohou být vaše výsledky lepší? V Albi si tyto otázky položili a vyplatilo...

Číst