Zásady úspěšného obsahu na YouTube

26. listopadu 2024

Jak zaujmout diváka obsahem, jak ho u videa udržet, jak ho přivést zpátky a jak to vše zopakovat? To jsou časté otázky nejen značek, ale i samotných YouTuberů.

youtube zasahyNa základě dlouhé analýzy přišel YouTube s 10 pravidly pro úspěšný obsah, které pomohou zodpovědět výše zmíněné otázky. Pokud vytváříte obsahovou strategii na YouTube, zkuste některé z nich zapojit i při vaší tvorbě. Nepodaří se vám aplikovat všechny zásady do jednoho videa, ale i jedna z nich zvyšuje vaši šanci na úspěch.

I. Jak získat diváky

Nejdříve si projdeme zásady, které vám pomohou diváky získat.mousetrap

1. Miřte přesně

V ideálním světě byste natáčeli videa, která by byla zajímavá pro všechny. Protože ale v ideálním světě nežijeme, budou vaše videa zajímat jen určitou skupinu lidí. Čím dříve a čím přesněji budete vědět, kdo je vaším cílovým divákem, tím bude jednodušší definovat, jak by měl vámi produkovaný obsah vypadat. Cílová skupina může být jedna, nebo jich může být více. Záleží na tom jaké jsou vaše cíle a jak různorodé typy zákazníků máte.

Cílové skupině můžete dedikovat celý kanál, ale také pouze jednu obsahovou sérii nebo i jediné video, zaměřené třeba na aktuální trend.

2. Jak video objeví?

Při tvorbě videa přemýšlejte i nad tím, jak ho divák objeví. YouTube je druhý největší vyhledávač na světě a je na čase začít k němu tak i přistupovat.

První věcí, na kterou byste se měli zaměřit, je téma videa. Šanci na objevení vašeho obsahu zvýšíte tím, když se video týká aktuální události (sportovní utkání, volby, roční období), trendujícího tématu, nebo když je často a dlouhodobě vyhledáváno (pracovní postupy, tutoriály, popkulturní témata, atd.).

Druhou neméně důležitou věcí je optimalizace vašeho videa pro vyhledávání. V tom vám pomohou správně nastavená metadata, takže nezapomínejte na název, popisek, tagy a hlavně thumbnail videa.

3. Přístupnost

Vždy byste si měli položit otázku, zdali je video pochopitelné pro nového diváka.

Pamatujte na to, že videa se budou sdílet, lidé na ně narazí ve vyhledávání nebo při procházení YouTube aniž by se dříve setkali s vaším dalším obsahem. Proto by každé video mělo být schopno fungovat samostatně. To znamená, že se divák nebude muset k jeho pochopení podívat na 10 předchozích videí, jako třeba u seriálu.

Pokud přece jen bude potřeba znát kontext, můžete na začátku videa udělat krátké shrnutí nebo skrze infokartu odkázat na video, ve kterém najde potřebné informace.

4. Spolupracujte

Objevení vašeho obsahu možná pomůže spolupráce s některým se zaběhlých YouTube tvůrců. Spolupráce by měladávat smysla býtoboustranně prospěšná, proto vybírejte osobnosti s rozvahou.

Díky známému tvůrci má video šanci zasáhnout mnohem větší publikum. Rozhodně se nesnažte spolupráci skrývat. Přiznejte ji a buďte transparentní.

5. Chtějí to sdílet?

Posledním prvkem, který pomáhá získat nové diváky je “šérovatelnost”, tedy potenciál ke sdílení videa. Větší šanci na sdílení mají videa, která se týkají populárního trendu, diváka pobaví nebo když se divák může se zprávou ve videu ztotožnit.

II. Jak si diváky udržet 

Nyní se přesuneme k zásadám, které vám pomohou diváky udržet.

Je skvělé, že divák vaše video našel, mnohem lepší ale je, když se podívá i na další obsah na vašem YouTube kanále a rozhodne se ho pravidelně sledovat. Tomu pomůže dodržení zásad konverzace, interaktivity a konzistence.people with speech bubbles

6. Udržujte dialog

Už od začátku byl YouTube unikátní tím, že se videa tvořila s myšlenkou oslovit diváka na druhé straně obrazovky. Nemluvili jste pouze do kamery, mluvili jste k člověku. A to zůstalo nezměněno, proto i vy mluvte se svým publikem, pomůže to prohloubení vašeho vztahu.

Nemusí to být součástí každého videa, stačí když jednou za čas odpovíte na dotazy nebo natočíte obsah, ve kterém diváky budete informovat o plánovaných změnách. Ukazujete tím, že o ně máte zájem a ceníte si jejich názoru. Na ty opravdu zajímavé dotazy můžete dokonce reagovat okamžitě třeba skrze YouTube Shorts. Jak na to jsme vám prozradili v článku o krátkém videu na YouTube.

A pokud jste právě ve fázi testování nového formátu videa, požádejte je o zpětnou vazbu. Co se jim líbí? Co by naopak změnili?

7. Zapojte je!

Interaktivita videa se pojí s předešlým bodem. Díky tomu, že k vám má divák blíže, může mít i větší možnost rozhodovat o obsahu, reagovat na něj a zapojit se do formování kanálu.

Pokud vám docházejí nápady nebo videa nemají takový efekt, jak jste si představovali, zeptejte se, co by vaši diváci rádi viděli (komentáře, dotazník v záložce komunita). Chtějte znát jejich názor na dané téma a dejte jim možnost, aby se i oni mohli zapojit do tvorby obsahu na kanále.

8. Buďte konzistentní

Existuje ve videu nebo sériích něco, co se opakuje, kvůli čemu by se měl divák vracet? Pokud se divákovi vaše video líbí, bude očekávat stejnou kvalitu, podobný tón a téma i u dalšího obsahu. Lidé se rádi vrací k tomu, co je baví a co je jim už známé.

Konzistence se může projevit na několika úrovních: vydávání ve stejnou dobu, opakující se branding, opakující se formát videa, stálý moderátor kanálu.

III. Jak zůstat nad vodou?

Poslední dva tipy jsou zde proto, abyste to vše zvládli udržet dlouhodobě. Pokud se na tvorbě videí podílí více lidí, nebudete je možná tolik potřebovat, jste-li ale na vše sami, časem je oceníte.lodicka

9. Udržitelnost

Když jste našli formát a témata videí, o která mají diváci zájem, potřebujete zajistit jejich tvorbu dlouhodobě. K tomu si musíte zodpovědět několik otázek: Máte potřebné kapacity pro tvorbu videa "in-house"? Nebo budou videa vznikat ve spolupráci s jinými tvůrci, či agenturou? Vše si dobře spočítejte a podle toho vyhodnoťte, jak často a kolik videí zvládnete vyprodukovat.

Pokud máte menší rozpočet, zvolte jednodušší formáty, které nejsou složité na produkci a kterých během jednoho natáčecího dne zvládnete vytvořit více. Naplánujte si obsah na několik měsíců dopředu. Kdy a co budete natáčet a kdy budete videa publikovat. V rámci vydávání obsahu by mezi videi neměly vznikat příliš velké prodlevy. Jak jsem už zmínila, diváci mají rádi pravidelnost.

10. Buďte autentičtí

Ukažte divákům, kdo jste - bez poznámek pod čarou a skrytých podmínek. Řekněte, v čem jste odborníci a co je hlavním posláním značky. Dovolte jim poznat vás bez pozlátka. Pokud se vám s divákem podaří spojit na osobní úrovni, je to to nejlepší, čeho jste mohli dosáhnout.

Nebudete pro ně cizí a umožníte jim se s vámi ztotožnit. Budou s vámi mít spojené pozitivní emoce, příběhy a tváře v pozadí značky. Přiblížit se jim můžete tím, že jim řeknete něco o vaší historii a začátcích, že použijete osobitý styl komunikace a humoru, skrze testimonialy spokojených zákazníků nebo tím, že ukážete lidi, kteří stojí za neosobní značkou.

Závěrem

Zamyslete se nad tím, kolik pravidel úspěšnosti váš obsah v současné době splňuje. Jste v některých oblastech silní a o jiných jste třeba ani nevěděli? Určitě se ale zbytečně nestresujte, pokud se vám nepodaří splnit všechna doporučení. Jedná se jen o návrhy, které vám pomohou, ne o striktní pravidla, bez kterých to nepůjde.
Sdílet:
Nikol Šimarová
Nikol Šimarová

YouTube Manager Get Boost Poradím vám s čímkoli, co se týká YouTube a optimalizace videí pro platformu.

Doporučené články

Krátké video na YouTube

Věděli jste ale, že krom TikToku a Instagramu můžete přidávat krátká videa i na YouTube? Proč nevyužít platformy, která má v Česku odhadem přes 6 milionů uživatelů?

Kombinace ...

Číst

YouTube funkce, o kterých (možná) nevíte

Chcete ušetřit čas, zvýšit sledovanost a být opravdovým YouTube expertem? Pak byste měli znát těchto 8 YouTube funkcí, které zlepší váš kanál.

1. Zvuková knihovna

Hudební podkres...

Číst