Blog

Krátké video na YouTube

Written by Nikol Šimarová | Dec 9, 2024 9:23:28 AM

Věděli jste ale, že krom TikToku a Instagramu můžete přidávat krátká videa i na YouTube? Proč nevyužít platformy, která má v Česku odhadem přes 6 milionů uživatelů?

Kombinace krátkého a dlouhého obsahu je podle YouTube nejlepší cestou, jak svému kanálu zajistit větší počet zhlédnutí a přírůstky odběratelů.

Pokud jste se s krátkým videem na YouTube ještě nesetkali, v rychlosti vám představím jeho historii. S testováním krátkého obsahu se na YouTube začalo u YouTube Stories, které postupem času nahradily současné YouTube Shorts.

YouTube Stories byly dostupné po dobu 7 dnů od vydání a potom mizely, podobně jako stories na Instagramu. YouTube Shorts naopak na kanále zůstanou, dokud je nesmažete.

Najít Shorts na YouTube není vůbec těžké. Na domovské stránce mají jak dedikovanou záložku, tak i vlastní nabídku a v YouTube aplikaci i vlastní tlačítko. Videa jsou stejně návyková, jako krátká videa na kterékoli jiné platformě. Pojďme si ale říct přesněji, co YouTube Shorts vlastně je.

YouTube Shorts

Jak už bylo řečeno, YouTube Shorts jsou krátká videa na YouTube. Můžou mít délku až 3 minuty (delší Shorts lze zatím nahrát pouze z desktopu nebo z YouTube Studio aplikace) a mají čtvercový nebo vertikálním formát.

Na kanále se zobrazí v samostatné záložce a zůstanou tam na věky věků nebo dokud je sami nesmažete.

Stejně tak vám nezmizí ani jejich statistiky, které najdete v YouTube Studiu. Pokud si nedáte pozor na to podle jakého typu obsahu posuzujete jak se daří kanálu, můžou vám Shorts pěkně zamávat s výsledky.

Jsou pro všechny

YouTube některé pokročilé funkce zpřístupní YouTube kanálům až po splnění požadovaných limitů, to ale neplatí pro Shorts. Pokud máte na kanále možnost nahrát klasické video, měli byste mít i možnost nahrát i YouTube Shorts.

Tím se YouTube snaží přilákat na platformu jak tvůrce krátkého obsahu, tak i zjednodušit přístup ke krátkému videu pro tvůrce delších formátů videa.

Jsou všude

Na telefonu, na desktopu, na Smart TV i tabletu, tam všude Shorts najdete. Videa jsou zahrnuta i do vyhledávání, takže se jim opravdu nedá uniknout.

Vyhrajte si

Při editaci videa si můžete díky bohaté nabídce efektů doopravdy vyhrát. Použít green screen, odpočty, zpomalení záznamu, filtry a mnohé další. Nabídka je opravdu široká a nemusíte používat jinou aplikaci pro editaci. Video vytvoříte od začátku do konce na platformě a stačí vám k tomu telefon.

15 - 60 - 360 s

Při tvorbě Shorts můžete zvolit délku videa 15, 60 nebo 360 vteřin. Delší variantu lze aktuálně nahrát pouze z počítače nebo YouTube Studio aplikace a jde o novinku od října 2024. Čtvercová a vertikální videa nahraná před říjnem zůstanou viditelná v záložce “Videa”. Tří minutová videa nahraná od října najdete nově už v záložce “Shorts”.

Jaké typy YouTube Shorts můžete vytvářet?

Existuje několik základních způsobů, jak můžete YouTube Shorts vytvářet a jak je využívat.

Klasické video

První variantou je příprava videa vertikálního nebo čtvercového formátu do délky max. 3 minut běžným způsobem. Tedy scénář, příprava, produkce, postprodukce a jeho následné nahrání skrze telefon nebo web na platformu.

Tento formát je vhodný ke ke komunikaci jednoho (nebo několika málo) konkrétních benefitů či USP a nejčastěji je cílen na uživatele mobilních zařízení. Sdělte co potřebujete a pusťte to ven.

Remix vlastního videa

Druhá možnost je vytvořit YouTube Shorts z již existujícího videa delšího formátu. Díky tomu můžete znovu využít váš starý obsah.

V praxi to nejčastěji funguje tak, že z videa vystřihnete jeho část (ideálně tu zajímavou) a nabídnete ji ke sledování divákům v tomto formátu. Nezapomeňte na původní video odkázat, jinak to nebude mít takový efekt.

Odpověď

Třetí možnost je tvořit Shorts, jako odpověď na komentáře u vašeho videa. Jednoduše si najdete požadovaný komentář a místo klasické textové odpovědi, vyberete variantu odpovědi skrz Shorts (ikona fotoaparátu). 

Remix cizího obsahu

Poslední možností je remix cizího videa. Ten můžete udělat pouze pokud je u videa povoleno jeho remixování. Ale pozor! Toto povolení může vlastník originálu kdykoli odvolat.

U videa nebo Shorts vyberete z nabídky remixovat a dále zvolíte formu remixu - zvuk, segment videa, greenscreen, atd.

 

Monetizace

I na Shorts se vztahuje monetizační program YouTube a můžete si díky nim vydělávat. Tedy nejprve musíte splnit podmínky pro vstup do YPP (YouTube Partner Program) a teprve potom si nimi můžete vydělávat.

To znamená mít na vašem YouTube kanále 1 000 odběratelů a 4 000 hodin veřejných zhlédnutí v posledním roce, nebo 10 milionů veřejných zhlédnutí na YouTube Shorts v posledních 3 měsících.

Závěr

Teď už snad máte dostatek informací na to, abyste mohli začít připravovat vaše první “krátké” video ve formátu YouTube Shorts. Tak ať se vám daří a hodně štěstí!